HVORDAN FORMIDLER MAN KUNSTFOTOGRAFI TIL BØRN?

Formidling af kunstfotografi skal selvfølgelig handle om fotografi. Men da det er umuligt at sige hvad fotografi er, generelt, skal formidlingen heller ikke tage udgangspunkt i en definition. Til gengæld kan man tale om hvordan vi omgås fotografi – hvordan vi skaber dem, hvordan vi ser på dem, hvordan vi taler om dem og hvordan vi bruger dem.

DSC_4368

Til vinter- og påskeferieaktiviteterne for børn 2013 på Fotografisk Center udviklede jeg Fotolegen. Fotolegen er inspireret af Hannah Höchs collager fra 1920erne og 30erne, af de franske surrealisters leg Cadavres Exquis og af den engelske forfatter og Illustrator Anthony Brownes selvbiografiske billedbog Tegnelegen.

God fotografiformidling til børn handler for mig om at inspirere til opdagelse og leg, til videre-udforskning og meget gerne til nydelse. Den gode formidler deler ud af sin viden og sin begejstring, skaber tryghed så ingen er bange for at dumme sig, og fylder ikke så meget at børnene ikke kan bidrage. Det er vigtigt med gennemtænkte opgaver der udfordrer, men ikke tager modet fra børnene. Man må gerne stille krav, men man skal passe på med at have et for fastlagt og forudbestemt facit.

DSC_4382

Fotolegen går ud på at man finder et fotografi af en ting på størrelse med ens hånd, klipper det ud og limer det på et stykke papir. Derefter ser man på tingen igen og forestiller sig at den er en figur. Så klipper man en anden ting ud og sætter sammen med den første, så den bliver til en figur. Eller man giver det første billede videre til en anden, der så transformerer tingen til en figur.  Fotolegen er en leg, man kan lege sammen. Alle kan deltage i den og man kan i princippet lege den alle steder. Den kræver blot godt billedmateriale, papir, sakse og limstifter.

Når man tilrettelægger en aktivitet for en gruppe børn der ikke kender hinanden på forhånd og som er aldersmæssigt spredt fra 6 til 15 år, er det vigtigt at man sammensætter opgaver med så åben en struktur at alle kan bidrage uden at føle at de taber ansigt.

Man kan vælge at lade børnene indtage en af de tre kendte positioner fra de voksnes fotoverden: 1) Fotograf, 2) Publikum og kritiker eller 3) Formidler og sælger. Men man kan også blande disse positioner, således børnene ikke blot stifter bekendtskab med de voksnes verden, men at det er børnenes verden, der er indgangen til det hele: Kodeordet er leg.

DSC_4444

I Fotolegen er børnene billedskabende, men ikke fotografer. De leger med fotografierne som de komponerer og sætter sammen på ny. Børnene finder og fanger motivets muligheder og identificerer det brugbare billede som en fotograf og samtidigt analyserer og vurderer de det som beskuer.

Nutidens børn fødes som storforbrugere af billeder til en verden fyldt med visuelle udtryk. Med den nye teknologi (telefoner og visuelle sociale netværk) lærer de tidligt at bruge fotografiet og dets muligheder. Fotografisk Center er for fotografer, beskuere og formidlere i alle aldre – også børn. Centret fortjener en central plads i børnenes bevidsthed om kunstfotografi – og gennem det om fotografi i det hele taget.

DSC_4305

Af Naja Pedersen, Kunstformidler

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s