Tina Barney: En dekonstruktion af familien

Af Thomas Degner

Barneys familiefotografier – fra disciplin til tradition og så tilbage igen

Familiealbummet er for de flestes vedkommende en uundgåelig størrelse, gemt i skabe, skuffer eller side om side mellem bogstøtter. Sirligt sorteret efter kronologiske principper, ligger årtier stille hen mellem sider af pergamentpapir, fæstnet og ’foreviget’ i hvert deres fotografiske spektrum. Indbundne album arkiverer og fortælle os om tiden der var, imens vi febrilsk leder efter de minder og de kære vi ved har banet vejen for i dag. Men hvor starter historien og hvor slutter erindringen? Kan formen forføre og få os til at huske det uhuskelige?

 

Tina Barney, Jill & Polly in the Bathroom, 1987, fra Theater of Manners

 

Den amerikanske kunstfotograf Tina Barney (f. 1945, NYC) har beskæftiget sig med netop dette spørgsmål, idet hun gennem sit arbejde har forsøgt at autonomisere familiefotografiet; fri af tradition og uafhængig af fast proces. Hvad sker der med genren når form alene bliver disciplin og øjeblikkets autenticitet bliver kvalt?

 

95.261_01_b02
Tina Barney, Tim, Phil, & I, 1989, fra Theater of Manners

 

Barney er bedst kendt for sine storformat farveportrætter af sin egen familie og tætte venner, tilhørende nogle af de mest velstillede kredse i New York og New England. Hendes fotografier balancerer på grænsen mellem candid og tableau og udfordrer ideen om det intime familiefotografi, der husker øjeblikket. Barneys billeder bekender sig til familiefotografiets klassiske æstetik, men er langt fra resultatet af hyggelige stunder, højtider og amatørfotografens hånd. Bag hver af Barney’s portrætter ligger store mængder planlægning og forarbejde. Her skræddersyes komposition og historie efter ønske. Familien portrætteres ud fra en velkendt model, men fri af begivenheden og øjeblikkets ærlighed. Alt er for showets skyld, eller er det?

Tina Barney lader spørgsmålet stå åbent, i det hun præsenterer den amerikanske overklasse igennem et vindue hvor iscenesættelse og fremtræden er alfa omega. Øjeblikket konstrueres, og en genre der før fødte minder, får pludselig rum for fare og forførelse. Hvem husker hvad og hvem fortæller?

 

1997.130.1_transpc002
Tina Barney, The Son, 1987, fra Theater of Manners
Tina Barney, John’s Den, 1985, fra Theater of Manners
2010.6.1 001
Tina Barney
artwork_images_455_356518_tina-barney
Tina Barney, The Daughters, 2003, fra The Europeans
jb_barney-06
Tina Barney, The Hands, 2003, fra The Europeans
Brothers-in-the-Kitchen
Tina Barney, The Brothers in the Kitchen, 2004, fra The Europeans
BarneyBorden2
Tina Barney, fra Players, 2011
LaubPDN
Tina Barney
Screen-shot-2011-02-03-at-5.46.19-PM-520x4071
Tina Barney, fra Players, 2011
Tina_Barney_Catlogue-4
Tina Barney, The Ancestor, 2001, fra The Europeans
tina-barney-the-brocade-walls-2004-c-print-courtesy-the-artist-and-janet-borden-inc-new-york
Tina Barney, Brocade Walls, 2003, fra The Europeans
tinaBarneyReduced
Tina Barney, The Watch, 1985, fra Theater of Manners

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s