CPH:DOX – Dagens fotografiske film – Lørdag

Dagens fotografiske film – Lørdag

Stinus Duch Andersen

Godmorgen! Så er det blevet weekend, og der er ingen grund til ikke at tage et smut forbi biografen og få en god oplevelse. CPH:DOX byder igen i dag på nogle super interessante film. Dagens fotografiske film kan derfor umuligt holde sig til en film, så her kommer de film jeg skal se i dag:

“Trespassing Bergman” klokken 12.15 i Cinemateket (Køb billet her) trespassing

REJS MED TIL INGMAR BERGMANS MYSTISKE HJEM PÅ FÅRÖ OG FÅ ET FRISKT INDBLIK I DEN LEGENDARISKE INSTRUKTØRS FILM OG LIV SET MED NOGLE AF NUTIDENS STØRSTE INSTRUKTØRERS ØJNE.

I 1960’erne flyttede Ingmar Bergman til den lille ø Fårö i Østersøen og der var stor mystik omkring hans nye hjem, hvor blandt andet filmen ‘Persona’ (1966) blev optaget. Få mennesker kendte til stedets præcise beliggenhed, men efter Bergmans død er øen blevet kendt for offentligheden. I ‘Trespassing Bergman’ tager vi med Michael Haneke, Claire Denis, Martin Scorsese og andre stjerneinstruktører til øen – filmhistoriens mekka, som mexicanske Iñárritu meget sigende kalder den. Bergmans filmarv gennemgåes både kærligt og kritisk. Er filmene med nutidens øjne mærket af tidens tand eller har de stadig samme kunstneriske og menneskelige værdi? Det er ikke hvem som helst, der giver sit besyv med: Ang Lee, Isabella Rossellini, Harriet Andersson, Zhang Yimou, Francis Ford Coppola, Takeshi Kitano, Wes Anderson, Robert De Niro, Martin Scorsese, og Ridley Scott er blot nogle af dem vi møder – og så er det hele turen til Fårö værd at høre Woody Allen forklare, hvordan Bergman på sine ældre dage skulle pacificeres af dårlige film før han kunne sove, og ikke mindst Lars Von Trier forklare sit komplicerede og frustrerende forhold til manden han elskede, men aldrig fik anerkendelse af. (SKANDINAVISK PREMIERE)

Cutie and the Boxer” i Gran Teatret klokken 14.20 (køb billet her cutie

BILLEDSKØNT OG BITTERSØDT EVENTYR OM EN FORDRUKKEN JAPANSK EX-KUNSTKOMET OG HANS LOYALE LIVSLEDSAGERSKE I UDKANTEN AF NEW YORKS KUNSTSCENE.
Ushio og Noriko Shinohara mødte hinanden på New Yorks vibrerende kunstscene i 1970’erne. Han var 40, hun var 19. Ushio var allerede i fuld gang med at etablere sig i slænget omkring Warhol med sin ‘action art’ malet med boksehandsker. Hun blev hans elskerinde, assistent – og gravid. Fyrre år senere flyver hans karriere stadig ikke, og selvom han endelig er ædru er både deres samliv og loft/atelier i New York stadig et værre rod, som Noriko håndterer med en uendelig tålmodighed og loyalitet over for sin umulius af en mand. Men nu er hun endelig ved at træde ud af hans skygge med sin egen serie af værker om den opofrende Cutie og hendes fordrukne Bullie – gæt selv hvem der er tale om. ‘Cutie and the Boxer’ vandt instruktørprisen på Sundance, og er et bittersødt og billedskønt eventyr om at stå ved hinanden i sorger og glæder. En dybt charmerende film om kunsten at realisere sig selv.

“Bloddy Beans”, som 
jeg glæder mig meget til. Den går i Vester Vov Vov klokken 17.00 (køb billet her)
 bloody
ET TRIPPET OG FORUROLIGENDE ROLLESPIL MED EN ALGIERISK BØRNEFLOK I DEN KOLLEKTIVE HOVEDROLLE – OG EN AF ÅRETS VILDESTE OG SMUKKESTE FILM.
Hvis det er fællesskabet, der bestemmer hvad der er normalt, bestemmer det så også hvad der er virkeligt? Den algeriske film ‘Bloody Beans’ er i alle tilfælde en film, hvor det virkelige og det mulige går i ét – måske fordi den har en stor gruppe børn i sin kollektive hovedrolle. Der er tale om en blanding af en vital og impressionistisk dokumentarfilm, et rollespil, og en trippet reenactment af Algeriets historiske kamp for uafhængighed. Det er en varm sommerdag og en flok drenge er taget på stranden. De får selskab af to unge piger, og herfra fører den ene scene den næste med sig ind i natten, hvor de ender med at bortføre en soldat. Irrationelle og skræmmende kræfter sættes fri i en surrealistisk revolte, rettet imod den voksne (koloni)magt. Narimane Mari har filmiske forgængere i Jean Vigo og Jean Rouch: oprøret, trancefilmen, den fabulerende etnografi – men er især optaget af hvordan myter opstår. Og nedbrydes, ikke mindst. Med et ord: revolution. Det er blevet til en sær og voldsom film med en rasende vilje til at omstyrte og skabe på ny. Men også med blik for den fundamentalt cinematiske magi i lyskeglen fra en lommelygte, der afsøger et rum om natten. (INTERNATIONAL PREMIERE)

Og til sidst kan jeg varmt anbefale, at man tage ind og ser danske Ditte Haarløv Johnsens film “Under samme himmel” klokken 20.00 i Empire Bio.
under
ILLEGALE, AFRIKANSKE INDVANDRERE MED KURS MOD EUROPA I EN FILM OM DRØMME, HÅB OG PRISEN FOR BEGGE DELE.
‘Days of Hope’ følger en række afrikanere, der befinder sig tre forskellige steder i verden, og som alle drømmer om en bedre tilværelse. De kaster sig alle ud i farefulde rejser for at nå frem til den fælles destination: Europa. Harouna, en ung billedkunstner fra kystbyen Nouadhibou i det vestafrikanske Mauretanien, har forladt kone og barn i håbet om en bedre fremtid for dem alle tre. I Italien lever en gruppe asylansøgere på et fængselslignende asylcenter i uvisheden om hvorvidt de overhovedet har en fremtid i Europa. Og i København møder vi endelig en gruppe mennesker, som måske nok er nået frem til det forjættede land, men som lever et liv i evig søgen efter de penge som familien forventer at de sender hjem. Ditte Haarløv Johnsen er en glimrende instruktør, der subtilt nuancerer de historier om såkaldte illegale indvandrere, vi ellers mødes med i nyhederne. ‘Days of Hope’ er en fortælling om håb og drømme, og om den pris som verdens flygtninge betaler for at leve med begge dele. (VERDENSPREMIERE) OBS. Ved visningen d. 9/11 i Empire Bio kan du opleve filmens instruktør i samtale med filmmagasinet Ekkos chefredakør Claus Christensen. Efter visningen d. 14/11 i Teater Grob afholder vi i samarbejde med Dansk Institut for Internationale Studier paneldebat om migration og menneskerettigheder med Ayfer Baykal (Teknik- og miljøborgmester i Københavns kommune), Hans Lucht antropolog og migrationsekspert (DIIS), jurist Maja Løvbjerg Hansen (Gadejuristen) og filmens instruktør Ditte Haarløv Johnsen. Moderator: Antropolog og film instruktør Sine Plambech (DIIS). Filmen vises også i forbindelse med Hjemløsedagen d. 17/10.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s