Interview med Ida Arentoft

Igennem de næste fire uger vil vi ugentligt poste et blogindlæg med fokus på en af de aktuelle kunstnere på udstillingen Ung dansk fotografi´14. Ida Arentoft er første skud på stammen. Ida er netop hjemvendt fra Skotland, hvor hun har studeret på Glasgow School of Art. På udstillingen viser Arentoft 12 billeder fra serien Passing.

KVJ: Kendte du til Ung Dansk inden du blev inviteret med, og hvad betyder det for dig at være repræsenteret?

IA: Jeg så og hørte om Ung dansk fotografi for første gang omkring 2006-2007, da jeg gik på KBH Film og Fotoskole. Jeg kan huske, at jeg fik Ung dansk fotografi katalogerne tilsendt som medlem af Fotografisk Center, og jeg fandt for nylig disse kataloger iblandt mine fotobøger. Siden dengang har jeg mere eller mindre set Ung dansk fotografi hvert år, og det har altid været spændende at få et indblik i, hvad der rører sig på fotoscenen. Det er fantastisk at få lov at vise mine fotografier på udstillingen i år sammen med tre dygtige kunstnere, og det er jo heldigt, at det passer med, at jeg nu er flyttet tilbage til Danmark. Det at Ung dansk fotografi ’14 skal vises fire forskellige steder, betyder også at udstillingen kommer ud til et bredt publikum. Jeg glæder mig til at følge Ung dansk fotografi´14 i løbet af det næste års tid. Ikke-navngivetUntitled (Lighthouse), 2011, analog c-print, 57x42cm.

–  Hvad betyder fotografi for dig, og hvad bevæger dig ved fotografi, evt. all time yndlingsværk?

Jeg har arbejdet med fotografi siden 2005, hvor jeg lærte analogt foto at kende ved at bruge mange timer i det sort/hvide mørkekammer på Testrup Højskole. Siden dengang har jeg været grebet af fotografiets evne til at skabe mangetydighed, og jeg har samtidig været optaget af, hvordan fotografiet kan fortælle om og undersøge tiden som abstrakt begreb. Jeg tager altid mine billeder med analog film og printer dem så vidt muligt selv i farvemørkekammer, hvilket også er tilfældet med de fotografier, jeg viser på Ung dansk fotografi ’14. Den første fotograf, der fangede min opmærksomhed og som til stadighed inspirerer mig, er den amerikanske fotograf Francesca Woodman. Der er en magi og gådefuldhed over hendes værker, og for mig giver Woodmans billeder beskueren mulighed for at betragte værkerne med en individuel og åben tolkning. Hun bruger tid og bevægelse i sine billeder ved hjælp af lange eksponeringer, og i det hele taget har hendes tekniske brug af kameraet været en stor inspirationskilde for mig. Min afsluttende eksamensopgave i Glasgow var om blandt andre Woodman. Der er selvfølgelig mange andre fotografer, der inspirerer og overrasker mig. Sidste år hørte jeg bl.a. en fascinerende artist talk med den amerikanske fotograf Todd Hido på Unseen Photo Fair i Amsterdam. Fotografiet betyder for mig en anden måde at se verden på, og det giver mig en mulighed for at stoppe op og ”gemme” og skabe øjeblikke, der tilsammen kan skabe nye fortællinger. Farum Untitled (Reflection), 2013, analog c-print. 57x42cm.

–   Er Passing fortløbende, nu du er vendt hjem?  

Ja, jeg forestiller mig, at Passing vil fortsætte som et on-going projekt sideløbende med andre fotoprojekter. Passing startede under mit sidste år på Glasgow School of Art og indeholder især billeder fra Skotland og Danmark. Jeg tænker tit, at serien på mange måder er blevet til som et forsøg på at forbinde og skabe paralleller og forskelle mellem disse to landskaber og hjem. Passing reflekterer min rejse gennem steder og landskaber, og den er en serie i både transit og stilstand. Serien er lige nu på over 30 fotografier, og jeg kunne godt tænke mig at arbejde med billederne i en bog. Jeg er også selv spændt på, hvordan Passing vil udvikle sig, nu hvor jeg er i Danmark, da serien altid har været påvirket af de steder, jeg opholder mig og passerer igennem.

–   Hvilke temaer er kendetegnende for din måde at arbejde med fotografiet?  

Når jeg skaber mine billeder og får ideer, er det tit med afsæt i afsides beliggende steder. For mig har både naturen og stedet sin helt egen historie at fortælle. Jeg forsøger at observere og dernæst registrere en stemning. Historierne i mine fotografier bliver til både i mødet med de enkelte steder, og når jeg efterfølgende sætter billederne sammen til en helhed. Jeg kan godt lide, at min motivverden er gådefuld, og at det giver beskueren mulighed for at drages af billederne med en underen. Jeg har siden min tid på kunstakademiet i Glasgow været interesseret i det filosofiske begreb ’indeterminacy’, som bl.a. kan bruges til at beskrive udefinerbare og flertydige værker med mulighed for individuelle og åbne tolkninger. Mine motiver befinder sig et sted i grænselandet mellem fiktion og virkelighed; de er som små glimt af en større fortælling. Jeg er interesseret i kontraster som lys og mørke, afstand og nærhed, stilstand og bevægelse, det menneskeskabte og den rå natur samt i at undersøge hvordan, det menneskelige er tilstede eller ikke tilstede i mine locations i form af spor eller en konkret person. Jeg er stadig meget optaget af at fotografere om natten, da jeg synes der opstår noget særligt visuelt og æstetisk, som er med til at skabe fotografiske optegnelser af mine indtryk. Jeg synes, at det er fascinerende at kunne affotografere mere end, hvad man ser med det blotte øje, idet jeg kun med min fantasi kan forestille mig, hvordan resultatet vil blive. Dette kan fx være ved brug af mørket, bestemte lyskilder eller lange eksponeringer. På mange måder er tiden og dermed øjeblikket som begreb det primære i mine fotografier. Jeg ser tiden i fx Passing som abstrakt og måske tidløs, og jeg er interesseret i, hvordan jeg kan registrere og fastholde en varighed og en stilstand af tiden samt en bevægelse i mine fotografier. Måske bevæger rejsen i Passing sig både frem og tilbage og står indimellem stille…Jeg bruger også tiden som teknisk redskab i tilblivelsen af nogle værker ved at bruge lange eksponeringer, der jo faktisk i sig selv giver det enkelte fotografi en varighed i tid.

–   Hvad er dit næste projekt, og tager det afsæt i DK?  

Jeg har nogle ny fremkaldte film, som jeg skal kigge igennem, og jeg er hele tiden i gang med at tage nye billeder samt på udkig efter nye motiver. Jeg har ikke besluttet mig for et bestemt projekt, men jeg tror helt sikkert, at det vil tage afsæt i Danmark – på et eller andet plan. Mine fotografier bliver altid til på baggrund af specifikke landskaber og steder, som jeg bruger som inspiration. Eftersom jeg nu er i Danmark, vil landskaberne her have en indflydelse. Den unikke skotske natur har siden jeg kom til Skotland haft en stor betydning for mit arbejde, og jeg tror også, at jeg vil vende tilbage for at tage billeder til nye projekter. Jeg er meget betaget af livet, stemningerne, historierne og stederne på de afsides liggende skotske øer, og de vil nok have en stor betydning for min fremtidige research og idéproces. Jeg har desuden i de seneste år arbejdet på et fotogalleri og undervist i fotografi i forskellige workshops i Glasgow. Dette er noget, jeg vil satse meget på at kunne fortsætte med at gøre, da det altid har haft en stor indflydelse på mine egne projekter at kunne bruge mit fag på flere måder. M  Untitled (Moon and Trees), 2013, analog c-print. 57x42cm.

  -De fotografiske uddannelsesmæssige rammer i Danmark er ikke på højde med udlandet, hvorfor tror du, at det gør sig gældende?

Det er svært at sige, hvad der præcist gør sig gældende. Man kan jo godt uddanne sig på de danske kunstakademier og beskæftige sig med fotografiet på højt niveau, men der er selvfølgelig ikke en decideret fotokunstlinje. Jeg er dog glad for, at jeg ”var nødt til” at rejse væk for at tage min uddannelse, og for mig har det betydet alt at kunne læse Fine Art Photography i Glasgow. Jeg havde nogle dygtige og inspirerende lærere og medstuderende på Glasgow School of Art, og jeg har derved også fået et vigtigt internationalt netværk samt redskaber til at udvikle min måde at betragte og arbejde med fotografiet på.

–   Hvordan ser du fotografiets rolle på kunstscenen i Danmark, fremadrettet?

 Jeg synes, at der er sket en stor udvikling for fotografiet bare over de syv år, jeg har været væk fra Danmark. Jeg har fulgt med på sidelinjen, og forsøgt at se så mange fotoudstillinger jeg kunne, hver gang jeg var hjemme Jeg synes der er mange nye og spændende initiativer, gallerier og events, der fokuserer på fotografi. Desuden blander fotografi sig jo også med andre kunstformer og vises i øvrigt på masser af museer og gallerier, der ikke kun specialiserer sig i fotokunst. Der er en masse dygtige fotokunstnere i Danmark, hvilket selvfølgelig er en styrke ved den danske fotokunstscene. Fotografi gør sig nok mere og mere gældende som kunstform, og jeg synes under alle omstændigheder, at det er fantastisk, hvis fotografi i stigende grad bliver repræsenteret! Jeg er ikke i tvivl om, at fotografiet vil blive ved med at spille en væsentlig rolle på den danske kunstscene. Ikke mindst pga. de årligt tilbagevendende udstillinger som fx Ung dansk fotografi og Copenhagen Photo Festival, men også de mange nye ideer, initiativer og kontekster, som hele tiden opstår. Eksempler på nye tiltag de seneste par år er Photobook Week Århus, Photo Collect Copenhagen og Nordic Photography Network.

-Kit Vatit Jensen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s