Krig gennem kameraet

Droneteknologi. Med jævne mellemrum berettes der i medierne om, at markedet for droner er voksende både herhjemme og i resten af verden, hvor almindelige mennesker i stigende grad anskaffer sig såkaldte ’hobby droner’. En ny national rapport beskriver, hvordan droner er grobund for vækst i samfundet, men reglerne på området er nye og konsekvenserne derfor uvisse. På trods af de nye fremdriftige udviklingstendenser indenfor både erhvervs og civilt brug har droner i flere år fungeret som afgørende teknologi i moderne krigsførelse.

I krig cirkulerer droner på himlen over lande, der udgør en stor risiko for terrorister. For at styre en drone, opererer piloter ofte fra store afstande på computerskærme der er forbundet med et integreret kamera i dronen. Nogle droner fungerer udelukkende som overvågningsteknologi, mens andre er bevæbnede med ammunition til at destruere udsete mål. Under betegnelsen “surgical strikes” fungerer droner som en form for kirurgisk redskab i moderne krigsførelse til at udslette fjender på jorden.

© Tomas van Houtryve Domestic Gathering fra serien Bly Sky Days
© Tomas van Houtryve Domestic Gathering fra serien Blue Sky Days

Den belgiske fotograf Tomas van Houtryve har med projektet Blue Sky Days vendt krigsdronens blik mod typiske lokaliteter i USA. Med en lille drone købt på Amazon.com har Houtryve fotograferet lokaliteter og begivenheder i USA, som er sammenlignelige med udsatte steder i Pakistan, Somalia og Yemen, der i de seneste år har været udsat for hundredevis af droneangreb. Det er billleder af bl.a. et bryllup, et fængsel, en kirkegård, en offentlig plads og et boligkvarter, som Houtryve har dokumenteret med sit kamera integreret i en drone.

Et af billederne viser et græsareal set fra oven –formentlig ​en park – hvor en gruppe mennesker foretager sig noget – de er formodentlig i gang med at dyrke yoga, men de kunne også være i færd med at bede. Ved at se folk fra oven fremstår deres handlinger på jorden tvetydige.

Med undertitlen Suspect Behavior til samme billede, peger Houtryve på fænomenet “surgical strikes”. Udtrykket beskriver en særlig manøvre i dronekrigsførelse, hvor luftangreb gennemføres på grundlag af eksperter, der målrettet opdager mistænkelig adfærd på jorden fanget gennem dronen, set på en skærm. I dette billede er det netop denne tvetydighed der kommer til udtryk, og som er omdrejningspunkt for Houtryves projekt; hvem er disse mennesker? Og hvad foretager de sig? Tomas van Houtryve spørger i den forbindelse retorisk: Are we at a point in the evolution of photography where the medium has become weaponized? (Houtryve).

© Tomas van Houtryve Suspect Behaviour fra serien Bly Sky Days
© Tomas van Houtryve Suspect Behaviour fra serien Blue Sky Days

Ved at vende den geografiske placering fra lande som Pakistan, Yemen og Somalia til USA får man gennem Houtryves billeder mulighed for at komme lidt tættere på følelsen af ​​ikke at vide, hvor og hvornår et droneangreb potentielt vil ramme. Samtidig fremhæver Houtryve den afgørende betydning, digital billedeteknologi har for de involveredes handlinger i krig. Piloten der styrer dronen står ikke fysisk overfor sin fjende i det afgørende øjeblik men er på én gang distanceret og samtidig tæt på igennem en skærm. Dette aspekt ved den nye teknologi har været inspiration for samtidskunst, film og tv-serier, netop fordi krigsførelse med droner forstærker afstanden mellem de krigende parter, da de afgørende handlinger er fjernet fra en kropslige erfaring og indsat i et medieret rum.

© Tomas van Houtryve Funeral fra serien Bly Sky Days
© Tomas van Houtryve Funeral fra serien Blue Sky Days

Som en konsekvens har krigsførelse med droner resulteret i høje civile dødstal.

Tomas van Houtryve skildrer denne aktuelle problematik på en anderledes måde, og fotoserien er af samme grund blevet tildelt anden pladsen for serier i kategorien Contemporary Issues ved World Press Photo 2015. Houtryve retter et kritisk blik på den aktuelle krigsførelse med droner, og fremhæver den risikofyldte afhængighed af skærme og billeder, som moderne krig er afhængig af. Titlen Blue Sky Days refererer til en udtalelse af 13-årige Zubair Rehman som, efter hans bedstemor var blevet dræbt af et droneangreb lige foran sit hus i Pakistan, udtrykte at han ikke længere brød sig om den blå himmel, men derimod foretrak gråvejr – for der flyver dronerne ikke på himlen.

© Tomas van Houtryve Wedding fra serien Bly Sky Days
© Tomas van Houtryve Wedding fra serien Blue Sky Days

Du kan se flere billeder fra serien og læse mere om Tomas van Houtryve og hans projekt her eller opleve Blue Sky Days fra den 2. – 22. oktober 2015 når Politikens Hus viser udstillingen World Press Photo 2015.

Siri Brændholt Lundgaard

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s