Interview med David Stjernholm

På en af væggene i udstillingsrummet i Fotografisk Center er 8 billeder ophængt med træklemmer på et par snore. Blanke mørkekammerprints – men der er alligevel noget digitalt over dem. Kunstneren bag er David Stjernholm (f. 1986). Det vigtigste er ikke, at det er fotografi, men at billederne behandler forholdet mellem det digitale og analoge. Læs med her, hvor David deler sine tanker om fotografi og værket Screen Dumps:

Mette: Hvad er dit forhold til fotografi?

David: Jeg forbinder mest fotografi med noget, som har med min telefon at gøre. Både det at tage et fotografi, men også det at opleve uendelige mængder af fotografier på et bagbelyst display. Jeg har en følelse af, at jeg aldrig selv har taget så få og samtidigt så mange fotografier som i dag. Det handler nok meget om tilgængelighed og den digitale krop, som fotografiet har fået.

http://mylio.com/one-trillion-photos-in-2015/

Tidligere havde jeg altid et godt kamera med, når jeg rejste – det har jeg aldrig mere. Nu er det min telefon, jeg tager med. Jeg har den alligevel altid på mig, og den fungerer meget som en forlængelse af min krop og som tillæg til mine sanser. At min telefon er mit foretrukne kamera skyldes sikkert også min nuværende kunstpraksis, ihvilken jeg ikke har nogen intentioner om, at de fotografier, jeg tager af min hverdag, skal omsættes til lækre prints. Derimod tænker jeg mere instagram og andre digitale rum, som modtagere for disse billeder.

Generelt bruger og tænker jeg også i ordet billede mere end i ordet fotografi – jeg interesserer mig nok mere for gengivelsen, frem for hvilket medie den finder sted i. Billeder kan være fotografier, malerier og statuer, og er ikke bundet til bestemte dimensioner og medier, men er kendetegnet ved at undersøge begreber som gengivelse og repræsentation.

https://www.google.dk/search?hl=da&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1142&bih=740&q=dice&oq=dice&gs_l=img.3..0l10.810.1148.0.1309.4.4.0.0.0.0.112.290.2j1.3.0….0…1ac.1.64.img..1.3.290.iVSlXTVs3Gc

Når jeg gør brug af et professionelt kameraudstyr, er det enten i situationer, hvor jeg skal bruge et bestemt motiv i god kvalitet (som ikke allerede eksisterer) eller ved dokumentation af udstillinger. Størstedelen af de udstillinger jeg ser, er i dokumenteret form på nettet. Her spiller fotografiet en stor rolle, da det ofte er det medie, som sammen med en ledsagende tekst bliver brugt til at formidle og gengive udstillinger. Selvom fotografiet har en evne til at skabe oplevelser som minder om, hvad vi tror, øjet ser, er det de færreste udstillinger, jeg har set, som lader sig oversætte til fotografi uden tab. Den fotografiske dokumentation er fuld af mangler og favoriserer det overfladiske og statiske, hvilket lader mange medier (især tidsbaserede) fremstå reducerede. Jeg tror også, at denne favorisering har været med til at skubbe til visuelle strømninger i billedkunsten og især inden for maleriet de seneste år, hvor instagram er gået hen og blevet et velfungerende showroom for en bestemt type af kunstværker. Jeg kan se, hvordan tanken om den fotografiske mediering af udstillingen påvirker valg jeg foretager i mine egne udstillinger. Både i et fotografisk blik på udstillingsrummet men også i forhold til hvordan jeg prøver at indtænke den fotografiske dokumentation som et aktivt element af udstillingen, og den måde den opleves på.

Seedless Grapes, Galleri Image, 2015 installation view
Seedless Grapes, Galleri Image, 2015 installation view

 

Tidligere på året lavede jeg udstillingen Seedless Grapes på Galleri Image i Aarhus, som i grove træk handlede om sansning, lagring og genkaldelse. Udover at skabe en udstilling som diskuterede disse forhold, og hvad institutionens navn åbner op for af spørgsmål, var det også min intention, at den færdige udstilling ikke skulle kunne lade sig dokumentere fotografisk uden et tydeligt fravær. Det medførte bl.a. en række væghængte billeder med duft, tønder med lyd, en pressemeddelelse ude af fokus og et langsomt transformerende “stillbillede”.

 

“Table 5; pepper, cherry, vanilla” 2015, aromaer, dug, reagensglas, kemigreb, bordplade.
“Table 5; pepper, cherry, vanilla” 2015, aromaer, dug, reagensglas, kemigreb, bordplade”

Mette: Hvilke tanker ligger til grund for dine undersøgelser i projektet Screen Dumps?

David: Tanker om billeder og omsætning. Det interesserer mig, hvordan de fysiske og digitale sfærer lader sig gensidigt inspirere af og låner fra hinanden. Hvordan digital visualisering kan ændre fysisk materiale som en slags vestens voodoo, og hvordan der kan opstå loops, hvor man ikke længere ved, om hverdagselementer udspringer af fiktionen eller finder vej til samme fra virkeligheden. Hvorfor arrangerer vi picnic dates, og hvorfor ryger vi?

 

2.2

 

Disse tanker har været motiverende for mit projekt Screen Dumps i kombination med min store interesse for billedredigering. Dette er et område, hvor repræsentationen er nøglen til at forstå mange af de værktøjer og funktioner, som er rygraden i flere programmer. Grundlæggende simulerer software, som fx photoshop, en kombination af et fysisk mørkekammer og et skrivebord hos en art director. Da photoshop blev lanceret i starten af 90’erne, var mørkekammeret og det analoge fotografi stadig den mest udbredte form for fotografi, og det var derfor oplagt at lave funktionerne i de nye digitale rum således, at de mimede, hvad der lod sig gøre i den fysiske verden. Der er herefter kommet mange andre funktioner til, også mange som kun lader sig gøre i det digitale rum, men som også er med til at ændre vores tanker om, hvordan vi behandler den materielle verden, vi befinder os i.

Min installation består af en række analoge skærmbilleder, hvor alle motiver er skabt ved at presse lysfølsomt fotografisk papir mod en lysende computerskærm i få sekunder og derved bruge computerens skærmmotiver som negativet i et mørkekammer.

 

Screen Dumps, 2015, Photographic paper exposed with LCD light from retina displays
Screen Dumps, 2015, Photographic paper exposed with LCD light from retina displays

 

De forskellige motiver cirkler alle om lånebegreber mellem det digitale og det analoge. Motiver som enten er fuldt generede af programmet til at simulere fysiske elementer som fx skyer, dybde, tekstur mm. I den færdige installation er alle motiver præsenteret hængende på rå bastsnore vha. træklemmer. En ophængning som kan pege på mørkekammerets praktiske indretning; og som også senere har inspireret indretningsarkitekter og designere til udsmykninger og visualiseringer med et autentisk og stofligt touch.

 

Screen Dumps, 2015, Photographic paper exposed with LCD light from retina displays
Screen Dumps, 2015, Photographic paper exposed with LCD light from retina displays

 

Udover arbejdet med billedfladen mellem det digitale og analoge er projektet også en metode for mig til at prøve at forstå den fetichering af de analoge medier og udtryksformer, som især ses indenfor den visuelle kultur, herunder billedkunsten. Hvad er det, der gør, at nogle mener, at en 16mm film indeholder mere “aura” eller autoritet end en .mov-fil?

 

 

Jeg har svært ved at se, at det er muligt at tage et medie i brug, som ikke længere udgør standard i sin samtid (medmindre det indeholder tekniske fordele, som endnu ikke er matchet) og at omsætte digitale medier til analoge, uden at læsningen af værket kommer til at handle om mediering, nostalgi og værdi. Men mon ikke den kommende generation af billedkunstnere vil nedjustere fra 64K hologrammer til Full HD på fladskærme for at opnå samme look som – til den tid – kanoniserede værker fra 10’erne af Ed Atkins.

 

 

– Mette Hartung Kirkegaard

Se mange flere af Davids projekter på hans hjemmeside.

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s