#DYSTURB – et globalt billedfællesskab for fotojournalister

Et af fotojournalistikkens fornemmeste mål har altid været at synliggøre og berette fra verdens brændpunkter. Men i en tid hvor de traditionelle nyhedsmedier er pressede, er markedet for fotojournalisters arbejde blevet indskrænket.

Ved en simpel gentænkning af moderne distributionskanaler, og med idéen om at gaden stadig er det største sociale medie, bruger #Dysturb byrummet til at synliggøre aktuelle, fotojournalistiske historier fra hele verden.

Dysturb i Paris. Billede af en gruppe flygtninge der bliver anholdt af det ungarske politi i Roszke, Ungarn. Fotograf: Balint Porneczi. Fra Dysturbs Instagram: https://www.instagram.com/p/BJG_CHPB-Wh/?taken-by=dysturb
#Dysturb i Paris. Billede af en gruppe flygtninge der bliver anholdt af det ungarske politi i Roszke, Ungarn. Fotograf: Balint Porneczi. Fra #Dysturbs Instagram.

#Dysturb er et billedfælleskab for fotojournalister, som blev stiftet af de to franske fotografer Benjamin Girette og Pierre Terdjman i 2014. Udgangspunktet for dannelsen af #Dysturb var en frustration over fotojournalisters kamp for at få deres reportager fra ikke-vestlige lande, publiceret i vestlige nyhedsmedier.

Idag, hvor er de klassiske nyhedsmedier kommet under pres fra den hastige billedstrøm på digitale, sociale medier, arbejder #Dysturb aktivistisk, med en ambition om at udbrede fotojournalisters billeder til så bredt et publikum som muligt. De henvender sig derfor fysisk til deres modtagere gennem storformatsbilleder på gaden, i modsætning til digitale skærme, hvorfra de fleste mennesker i dag modtager deres daglige nyhedsopdateringer.

Dysturb i København. Billede af gadedansere i Goma, DR Congo. Fotograf: Natalie Keyssar. Billede fra Dysturbs Instagram: https://www.instagram.com/p/BJkOgOGhDIQ/?taken-by=dysturb
#Dysturb i København. Billede af gadedansere i Goma, DR Congo. Fotograf: Natalie Keyssar. Billede fra #Dysturbs Instagram.

Som stort opklæbede sort/hvide prints indtager billederne byens rum, og står i kontrast til gadens ellers farverige reklamer. Det er fotografier, der rejser kritiske globale spørgsmål på steder, som ligger langt fra den virkelighed, de skildrer. Billederne ledsages altid af en kort tekst, der beskriver billedets kontekst, samt oplysninger om hvor man kan hente mere information.

Med et ønske om at fremhæve fotojournalistikkens kvaliteter og udbrede vigtige budskaber gennem billeder inviterer #Dysturb fotojournalister fra hele verden til aktivt at distribuere deres billeder gennem netværket. De bringer billederne direkte fra fotografen til gaden og dermed udenom de store billedbureauer. På den måde undslipper fotojournalisterne nyhedsmediernes dagsordner og billederne fungerer som aktivistiske medspillere i samtidens visuelle kultur.

#Dysturb er i stigende grad også begyndt at bruge de sociale medier, og du kan følge med i deres aktiviteter på hjemmesiden, Facebook og Instagram.

#Dysturb deltager på Fotografisk Centers udstilling Bending the Frame 27.08. – 23.10.2016 og har i den forbindelse pastet billeder udenpå udstillingsbygningen; Bygning 55 og på Islands Brygge; under Lange Bro og på Københavns Universitet.

Siri Brændholt Lundgaard
dys4

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s