Krass Clements “Impasse Hotel syria” på Davids Samling

 

Om et besøg på Davids Samling for at se Krass Clements udstilling Impasse Hotel Syria: Fotografier taget i 2001 som et personligt notat

For at komme ind til særudstillingen med Krass Clements fotografier fra Syrien, som for tiden vises på Davids Samling i København, må man, inde i samlingen, først passere gennem et rum med den danske maler Vilhelm Hammerhøis (1864 – 1916) malerier. De kommer til at virke som appetitvækkere, der får ens sanser til at fokusere på billedkunst, allerede før man træder ind i selve udstillingen.
Herinde møder man først en kort introduktionstekst af Krass Clement, hvor han beskriver det at rejse til nye steder: “Det ukendte er for mig altid lysende hvidt, ofte modvilligt søger jeg så tilbage til mørket. I aftenlyset er der en genkendelsens tryghed. I alle skyggerne finder jeg genkendelsen.“ Dette er også ganske sigende for udstillingen, som er holdt i sort hvide fotos.

Motiverne spænder vidt hos Krass Clement. Man finder både mennesker, ørkenlandskaber, byliv, gravpladser, slidte bygninger, en drejeskive telefon og et interiør, som kunne være fra et veterantog. Motiver fra Syrien, men som man også vil kunne finde i Danmark. På den måde virker de ikke fremmede, mere som nostalgiske erindringer. Deres sort/hvide karakter er med til at fremhæve deres alder og tilføre dem noget dystert. Dette giver billederne en ekstra dimension, der fjerner dem fra en snapshot æstetik, og er med til at underbygge udstillingens tematik omkring en uforløst situation. Til tider er det som at være på et støvet museum, og fraværet af det moderne virker som et bevidst valg hos kunstneren.

1

I valget af motiver fokuseres der på det gamle, og det svundne. Fx den gamle bil frem for den nye.

Mennesker optræder også. Man ser dem i byens gadeliv, som en affotograferet plakat med billede af præsidenten, politi med knipler og børn. Nogle smiler, men som regel er det et forsigtigt smil, som et lys i mørket der bliver fastholdt af kameraet.

Fotografierne har deres egen historie, man som beskuer prøver at vriste fri. Nogle fotos har enkle kompositioner og virkemidler, som fx geometriske mønstre og linjer, der fører betragteren ind i billedet.
Men det er en kompleks udstilling, der rummer elementer hentet fra både et dokumentarisk billedunivers og mere snapshots-lignende fotos. Samtidigt er der enkelte billeder af mere abstrakt karakter, hvor fotografiske greb som fx uskarphed bliver anvendt. Alt i alt er der tale om en demonstration af solidt fotografisk håndværk.

2

 

Det sidste foto i udstillingen er det mest abstrakte og uhyggelige, og det tager tid (for ens øjne) at aflæse, hvad det er, man ser. Er det ægte? Er det photoshoppet? Eller er der tale om en død person? Spørgsmålene hænger og vibrerer længe i luften, efter man har forladt udstillingen.

Som en efterrationalisering har enkelte fotografier tid og flertydighed som virkemidler. Der er vores nutid som betragtere og deres, fotografiets nutid, der som en fjern historie udspilles for vores øjne. Samtidigt er der flere steder et motiv i motivet, som i billedet af en person, der holder et foto op på steder, hvor der måske engang var noget andet end et goldt landskab?

 

3

Måske leder udstillingstitlen også betragteren hen imod en mulig læsning af udstillingen? Med vores nutidige viden kan vi ikke – når vi ser på Krass Clements billeder fra Syrien (år 2001) undgå at fornemme den konflikt, der lurer forude.

Man føler sig som en rejsende, der er strandet på et hotel, hvor rejsens mål endnu ikke er fastlagt.

4._Impasse_Hotel_Syria_-_fotografier_af_Krass_Clement_4._Davids_Samling._Foto_Pernille_Klemp_3000x2000_Udstillingen

 

De symbolske nøgler, der i overdimensioneret form hænger udenfor butikken. På en måde kommer de til at virke som en fysisk manifestation af det, der skal til for at låse situationen op.

Det var som en lettelse at vende tilbage til det ”strenge” Hammerhøiske rum med maleriernes enkle kompositioner og renskurede flader. Et lettere og mere uforpligtende møde, der ikke udfordrer betragteren på samme dystre måde som Impasse Hotel Syria

 

Udstillingen varer indtil den 22. oktober 2017 og der er gratis entre.

Man kan få et førstehåndsindtryk af udstillingen via Davids Samlings hjemmeside.

Fotos Copyright Davids Samling og Krass Clement, affotografering Pernille Klemp.

Tekst Thomas Bundgaard Rasmussen

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s