Søren Rønholt, Marie Fisker + Kira Skov

10 spørgsmål til Søren Rønholt

Af Kristine Kern

 

Den danske fotograf og billedkunstner Søren Rønholt (f. 1969) har arbejdet med portrættet i mange år, som kunst og på bestilling. Netop hos Rønholt er der dog for mig at se ikke den store skillelinje. Hans professionelle portrætter ér kunst — og det er netop det, der gør dem så særlige. Jeg var derfor interesseret i at vide mere om Sørens portrætter; hvad driver ham, hvad er det interessante, og hvad er det portrættet kan i skildringen af det menneskelige? Et andet aspekt er den anden side af kameraet. At blive fotograferet, at se sig selv udefra med den andens blik, er ikke nødvendigvis så sjovt. Jeg prøvede det. Og følte mig overraskende tryg.

 

Nogle gange skal man mærke tingene på sin egen krop, tænkte jeg. Og lod mig portrættere. Det var faktisk ikke så slemt. Søren Rønholt er god til at få en til at føle sig nogenlunde afslappet.

 

Mange mennesker har lidt svært ved at blive fotograferet. De føler sig måske lidt akavede. Det oplevede jeg også selv. Eller de er måske bange for, at det færdige resultat ikke lever op til deres eget selvbillede. Men fra den anden side af kameraet: Hvad er det sværeste ved at være portrætfotograf?

—  Når jeg arbejder med portrætter, er det sværeste at nedbryde barrieren mellem mig og det andet menneske. Jeg arbejder altid med at få en fortrolighed. Personen skal på den ene side have plads, men på den anden side holder jeg også vedkommende fanget. Det er faktisk det rigtige ord at bruge. Processen begynder også tit lang tid før jeg har et kamera i hånden.

Kan man således sige, at det kræver en del psykologisk intuition at tage et godt portræt?

—  Ja, det er helt oplagt. Derfor er det heller ingen ulempe at blive ældre og erfaren som menneske selv. Grundlæggende kan jeg også bare rigtig godt lide at tale med folk og lære dem at kende. Men den psykologiske intuition er jo kun ét af mange redskaber. Man skal også have styr på sin teknik og være sulten efter at finde det helt rigtige visuelle udtryk til netop den person.

Jeg forestiller mig også, at man kan være nødt til at sætte sin egen sensibilitet som menneske på spil? Eller er der altid en professionel distance?

—  Jeg forstår godt hvad du mener, men jeg kender ikke noget til professionel distance. For mig er det vigtigt at have overblik over situationen og processen, samtidig med at jeg er nærværende. Det handler om at bruge sin sensibilitet professionelt.

 

Søren Rønholdt er nok især kendt for at fotografere mere kendte mennesker. Som her Nikolaj Lie Kaas.

 

Nu er der jo mange forskellige typer af portrætfotografi. Hvilken er du mest interesseret i? Kan man f.eks. tale om, at du er mest interesseret i at lave officielle portrætter, beskrivende portrætter eller noget helt andet? Og er du mere interesseret i at fotografere f.eks. skuespillere frem for politikere?

—  Det kommer helt an på opgaven, personen og den sammenhæng, som billedet skal indgå i. Jeg har nok en forkærlighed for studieportrættet, hvor jeg virkelig kan arbejdet nørdet med lyssætningen og har god tid med personen.

—  Kunsten er at glemme alt om personens arbejde og status. Det er ikke et menneskes erhverv, eller om personen er kendt, der gør det spændende at arbejde med. Det er personens udstråling, blik, farvetoner og anatomi.

Du laver også kunstportrætter, f.eks. af din hustru, Camilla. Hvordan adskiller disse billeder sig fra bestillingsportrætterne?

—  Jeg bliver nærmest irriteret over det spørgsmål. Det er venligt ment. I min verden er det ikke interessant eller relevant at skelne mellem kunst- eller bestillingsportrætter. I serien Camilla parafraserer jeg Hammershøis malerier, hvilken var en opgave, jeg stillede mig selv, fordi Statens Museum for Kunst havde inviteret mig til at lave remix-billeder fra deres digitale billedsamling til en udstilling. Så det var jo også en slags bestilling. Jeg forsøger altid at udfolde et kunstnerisk potentiale i de projekter, jeg arbejder med.

 

Vilhelm Hammershøis stille stuer får nyt liv i Søren Rønholts opdaterede fremstillinger med hustruen Camilla i hovedrollen. Også hos Rønholdt hersker dog den nedtonede, underspillede sanselighed, der gør Hammershøis maleri så specielt.

 

Du talte før om, at man også skal have styr på sin teknik. Kan du prøve at uddybe det lidt; hvad vil det sige at have styr på sin teknik, hvilken teknik skal der til?

—  Mange taler om enten teknik eller kunst. Det ligger mig meget fjernt og strider mod al min erfaring. Jeg udvikler hele tiden mine tekniske færdigheder, fordi det simpelthen giver mig flere muligheder for at skabe billeder. Helt banalt skal hånd, tanke og følelse hænge sammen, når jeg arbejder, så det tekniske er den faglige hjørnesten.

—  Jeg ved ikke, om man kan få endeligt styr på sin teknik. For mig er lyssætning og personinstruktion de vigtigste teknikker. Det er noget, der skal holdes ved lige og udvikles hele tiden.

Jeg kan se af dine billeder, og du nævnte det også selv tidligere, det der med at finde det rette visuelle udtryk til en person. Hvordan gør man det?

—  Anatomi! Jeg er dybt optaget af anatomi; det forsøger jeg også at undervise i på mine masterclass-forløb på Fatamorgana. Det at personliggøre lyset. Det er nøglen.

—  Hvordan er personens farver? Sidder øjnene dybt? Hvad er særligt ved personen, anatomisk og farvemæssigt? Hvordan finder jeg frem til det lys, der skaber formen og taler til beskueren? Det er ikke så meget personens øjne, mund og næse, der karakteriserer vedkommende. Men hele kropsholdningen, blikket og farvetonerne.

Hvad er det, et portræt kan sige om personen?

—  Det håber jeg ikke, at vi kommer til at kunne svare entydigt på. Er det ikke beskuerens opgave at svare på det spørgsmål?

—  Min erfaring er, at et portræt kan sige rigtig meget forskelligt; det kan være ærligt eller manipulerende, det kan være afslørende eller slørende. Portrætter siger mennesker noget om dem selv. Der er altid et efterspil, hvor den afbildede skal forholde sig til resultatet. Det er ikke nødvendigvis let eller enkelt. Omvendt kan det nogle gange være meget opbyggende og gøre personen stolt. Portrætter påvirker vores selvopfattelser og opfattelser af hinanden.

Og hvis man ikke kender den person, som afbildes, hvad kan man så bruge portrættet til? Jeg tænker på, at jeg har set mange portrætter, som har rørt mig, uden at jeg har kendt den afbildede person. Hvad er det, der berører en ved portrætbilledet?

—  Mennesker er optaget af mennesker. Det vigtigste er, at jeg kan røre mennesker med mine portrætter. Jeg tror, at vi spejler os i andre. Vi genkender noget, bliver nysgerrige, eller begynder at gætte på hvem det er, eller hvad den anden har oplevet. Så der kan jo være en vældig samhørighedsfølelse med et menneske, man ikke kender, via portrættet.

 

Selvportrættet har en lang tradition i kunstens historie. Som portrætfotograf har Søren Rønholt også måtte lægge ansigtstræk til sit eget billede. Det var grænseoverskridende, fortæller han.

 

Du har for nyligt lavet et selvportræt. Hvordan var det?

—  Grænseoverskridende. Jeg kommer fra en generation, som ikke er vokset op med at udgive sig selv på sociale medier hele tiden. Det var grænseoverskridende at lægge det ud i det store digitale rum. Jeg skal snart deltage i en udstilling med selvportrætter, så jeg havde helt enkelt lyst til at øve mig.

 

SMK, fra udstillingen Mix it up!, 2015

 

Pernille Skipper

 

Kristian Pless

 

Benny Andersen

 

Kim Borch

 

Kommende udstilling:

Søren Rønholt deltager i udstillingen Geologisk Resonans, der åbner hos galleriet Væg, Ålborg, lørdag den 10. november kl. 11. 

Links:

Se flere eksempler på Søren Rønholts portrætter her.

Og få mere information om hans masterclass i portrætfotografi her.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s