Åbning af Ung dansk fotografi ’18

Af Ditte Berg

 

Fredag den 2. november holdt Fotografisk Center fernisering på udstillingen Ung dansk fotografi ’18.

Dette års udgave af udstillingsserien er kurateret i samarbejde med Christine Almlund fra Bruun Rasmussen Kunstauktioner. Og den har, som alle Fotografisk Centers udstillinger i 2018, identitet som det overordnede tema. De fem inviterede fotografer er bosiddende og uddannet i Danmark, men flere af dem har oprindelse i andre nordiske lande. Og netop den personlige historie er udgangspunktet for de viste værker, der arbejder med undertemaer som arkiv, erindring og fortælling. Ved ferniseringen blev åbningstalen holdt af fotograf Fryd Frydendahl, som blandt andet er kendt for sit årelange projekt Nephews, der har sit udspring i en tragisk familiebegivenhed. Hendes tale kan læses nedenfor sammen med billeder fra ferniseringen. 

 

 

 

 

Kristine Kern & Christine Almlund

 

Fryd Frydendahl

 

Dan Frisk Petersen, Hulda Sif Ásmundsdóttir, Julia Jayko Fossland & Lisbeth Johansen

 

Åbningstalen ved Fryd Frydendahl

Som kunstnere er vi afhængige af vores egne præferencer. Du skaber det, du føler mangler at blive skabt; ting som du gerne selv vil opleve. Det er okay, at det er svært at aflæse. Det er okay, at det tager tid at aflæse. Og det er nogle gange okay, at man måske slet ikke kan. Det vigtige er ofte, at vi kan relatere. Hvordan end vi finder relationen, er for så vidt uvedkommende, så længe den er der.

Identitetens matematik / arkivet / summen af erindringer samlet over tid — læste jeg om jeres udstilling, inden jeg ankom i dag.

Det, der skaber vores identitet, er ikke blot, hvor vi kommer fra eller den “menneskelige-hemmelige-æske”, vi har samlet sammen gennem tiden, det er også, hvordan vi iscenesætter os selv. Som billedmager er du selv dit vigtigste redskab. Du er det værktøj, det stykke teknik, som ingen andre kan erhverve sig, og dine værker bliver automatisk en forlængelse af den, du er, din identitet, din egen iscenesættelse af virkeligheden.

Vi arbejder konstant på at bygge et arkiv, og ofte er det fra arkivet, at vi henter vores vigtigste referencer; de referencer, der skaber ekko hos beskueren. Vi kan pålægge disse referencer forskellige betydninger alt efter, hvor vi kommer fra, hvordan vi har lært at forstå og aflæse, hvordan vi er opdraget, og hvordan vi er påvirket af kulturen og samfundet. Det er også vigtigt at huske, at vi på grund af vores forskellige afsæt kan finde forskellige ting i arbejdet. Det er der, vi skal huske at tage ansvar. Det er der, hvor dit værk bliver større end dig. Måske forlader det dig og bliver nogle andres, og det er dér, hvor det bliver stort.

Ansvaret ligger i at forstå, at symbolerne og deres styrker aflæses ud fra vores forskellige virkeligheder. Hånden, der på billedet holder rundt om halsen, kan for nogle læses som voldelig og for andre som et kærtegn.

En ting, som jeg har lært i mit eget arbejde, er, at man skal være en del af andres virkelighed for at forstå sin egen. Det er gennem andre menneskers virkelighed, at man virkeligt forstår, hvem man er, og hvad ens “menneskelige-hemmelige-æske” består af.

En af styrkerne i udstillingen, som vi åbner i dag, er, at den indeholder et fælles nordisk værdigrundlag. Værkerne arbejder med en nordisk melankoli.

María Kristín H. Antonsdóttir, fra serien Untitled Family Album, 2018

Der, hvor det virkeligt åbner sig og bliver relevant, er der, hvor der bliver skubbet til følelsen af realisme. Den røde sytråd i billedet, der er mærket af tid. Billedet fra albummet med bjerglandskabet, hvor subjektet ikke er i kontakt med kameraet. Portrættet, hvor vi ikke kan se ansigtet, men vi fornemmer mennesket. Vinduet, vi kigger igennem, og ser pigen, men ikke kan se hvad hun laver, eller hvorfor hun sidder der. Snelandskabet med kæden af hunde på afstand. Det er her, at vi som beskuere kan få lov til at gå ind i værket og arbejde med det. Det er her, at vi kan få lov til at finde vores egne historier ud fra jeres. Det er her, I skubber til forståelsen og finder jeres spændingsfelt.

Fotografi er et vidunderligt medium af mange årsager. Men en af de ting, jeg personligt bedst kan lide, er, at der er en indbygget og fælles forståelse af, at det vi ser er rigtigt eller virkeligt. Vi tror ofte automatisk, at fotografier afspejler den virkelige virkelighed — også selvom vi, så snart vi peger på noget, på en eller anden vis gør det til en del af vores personlige fortælling. Vi blander os i en anden virkelighed og gør den til noget helt tredje.

Jeg vil gerne ønske alle udstillere i dag tillykke. Tillykke med udstillingen. Og held og lykke med alle jeres fremtidige bedrifter. Udstillingen er åben!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udstillingen kan ses til og med den 21/12 2018.

Udstillede kunstnere: María Kristín Hassing Antonsdóttir, Hulda Sif Ásmundsdóttir, Julia Jayko Fossland, Lisbeth Johansen, Dan Frisk Petersen

Featured billede: Hulda Sif Ásmundsdóttir, Jafnvel lognið er hvasst / Even the calm is stormy, 2018

Billeder fra fernisering: Troels Jeppe

 

Reklamer

One thought on “Åbning af Ung dansk fotografi ’18

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s