10 spørgsmål til Klaus Holsting

Kristine Kern i samtale med Klaus Holsting

 

Den danske pressefotograf Klaus Holsting, som ofte arbejder på Christiansborg, har i anledning af valgkampen lavet et usædvanligt fotografisk projekt. ‘90′, som projektet hedder, er en serie sort-hvide, dokumentariske portrætter af 90 folkevalgte politikere med lukkede øjne. Kristine Kern har talt med Klaus Holsting om baggrunden for hans projekt.

 

Hvordan fik du ideen til projektet ‘90′? Hvad er baggrunden for det?

— Ideen opstod en dag, jeg kom hjem fra Christiansborg, hvor jeg havde fotograferet politikere. Da jeg sorterede dagens billeder, kom jeg ved et tilfælde til at lægge tre fejlskud af politikere, der blinker, op ved siden af hinanden. Det gav en anden mavefornemmelse end jeg var vandt til. Hmm, tænkte jeg, da jeg så på dem, og besluttede at forfølge det. Siden er jeg kun gået efter at fange politikerne i et blink.

 

Uffe Elbæk (AL)

 

Som portrætfotografi er billeder af folk med lukkede øjne jo lidt utraditionelt. Normalt kasserer man billeder af folk med lukkede øjne. Men du har valgt at fokusere på netop det. Hvorfor?

— Billederne udståler en ro, man ellers ikke forbinder med politikere. Her er intet af den rastløshed, kamp om opmærksomhed og larm, vi normalt ser. Det billede, der tegnes af politikerne i medierne, kan godt mangle nogle dimensioner. Jeg synes, at mine billeder føjer noget nyt til, og viser politikerne som mere private personer.

 

Naser Khader (K)

 

Man hører ofte, at øjet er sjælens spejl. Her er de lukkede. Hvad skal vi tænke om det?

— Man må tænke, lige hvad man vil. Der er ikke én bestemt læsning af billederne, som er mere rigtig and andre. Politikerne udsættes for et kontroltab; uden øjne er man overladt til omgivelserne. Det er således publikum, der får kontrollen og kan bestemme, hvad der mon foregår inde i hovedet på politikeren.

 

Mette Bock(LA)

 

Hvordan siger det noget andet om de mennesker, de folkevalgte politikere, vi ser på billederne? Er der noget nyt, vi får øje på?

— Politik er hårdt, personerne på billederne er bløde. Uden øjnene har politikeren mistet et vigtigt kommunikationsværktøj. Vi er vant til, at politikerne altid befinder sig i en salgssituation, at der altid er en agenda. De vil gerne gøre sig lækre for os, så vi stemmer på dem. Men på mine billeder vil de os ingenting. Det kan måske føles helt rart.

 

Sophie Løhde (V)

 

Hvor længe og hvordan har du arbejdet med projektet?

— Jeg har fotograferet til projektet i over tre år, siden oktober 2015. Ingen politikere har kendt til det undervejs. Først da billederne blev hængt op og afsløret, fik de det at vide.

Har du selv lært noget nyt undervejs?

— Jeg er blevet vildt god til at læse folks blinkemønster.

 

Mattias Tesfaye (S)

 

Du arbejder jo som pressefotograf, og derfor med et dokumentarisk blik? Er dette projekt dokumentarfotografi?

— Ja, det har været helt afgørende, at alle billederne er dokumentariske. Jeg har ikke bedt nogen om at lukke øjnene. Havde jeg gjort det, ville politikeren jo have en agenda; altså kunne se en evt. fordel i at medvirke. Så havde det i mine øjne været helt uinteressant. Netop det faktum at de har været uvidende, betyder, at det samlede projekt fremstår mere rent.

 

Inger Støjberg (V)

 

Kan man alligevel sige, at du i nogle af dine projekter, bl.a. dette, skubber lidt til grænserne for det dokumentariske fotografi, eller?

— Fotografer har i mange år talt om det afgørende øjeblik. Jeg har i dette projekt valgt at lade et ikke-øjeblik være det afgørende. Billeder, man normalt ville kassere, bliver nu udstillet, og det giver oven i købet mening. Om jeg skubber til grænsen for, hvad dokumentarfotografi er, det tror jeg ikke.

 

Pelle Dragsted (EL)

 

Hvorfor skal folk komme for at se din udstilling?

— Når jeg har valgt at hænge udstillingen op under valgkampen, er det selvfølgelig, fordi der i denne periode er så stort fokus på politikerne. Valgkampen buldrer uden for dørene, i vores fjernsyn og radioer, og det kan være svært at slippe for at høre om politik hele tiden. Men faktisk er tanken, at man kan bruge min udstilling til at søge ly for valgkampen. Her kan man gå rundt i fred og ro og fundere over folkestyrets udfordringer, i tavst selskab med et flertal af folketingets politikere. Det er ikke så tit, at man kan det.

Hvad er dit næste projekt?

— Så langt har jeg ikke tænkt. Det har været en stor mundfuld at stable dette på benene. Nu er jeg bare glad for, at det lykkedes, og skal lige puste ud, inden jeg kaster mig over noget nyt.

 

Martin Henriksen (DF)

 

Klaus Holstings 90 portrætter af folkevalgte politikere med lukkede øjne kan ses i DGI-byens foyer.

Og du kan læse mere om Klaus Holsting her.

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s